mandag den 9. juli 2012

Menu-forslag nr. 2

Endnu engang vil jeg give dig lidt inspiration til hverdagsmaden. Jeg har gjort det før og hvis du vil se forslagene fra tidligere, kan du tjekke dette indlæg ud først. Det er ikke gourmetmad eller raketvidenskab, men nogle måltider som nemt kan laves på en hverdagsaften.
Disse forslag er en smule efterårsagtige, dvs. at man kan servere måltidet når det er koldt, trist og vådt udenfor, men sådan er vejret jo desværre også for tiden selvom kalenderen viser sommer...
Flødekartofler fra Frøken Jensens Kogebog
4 personer:
1 kg. kartofler
3 fed hvidløg
1 kvist frisk rosmarin (har jeg undladt, da jeg ikke bryder mig om det!)
2 kviste frisk timian
Reven muskatnød
Salt/peber
2 dl. sødmælk (jeg brugte minimælk)
2 dl. fløde (jeg brugte cremefine)
1 spsk. smør
50-75 gr. reven ost
Ovnen skal stå på 180 grader. Skræl kartoflerne, skær dem i tynde skiver og kog dem sammen med alle de andre ingredienser, - på nær ost og smørret!
Smør et ildfast fad og løft forsigtigt kartoffelskiverne over i fadet, - urterne samt hvidløget smides væk.
Hæld bladningen af fløde over kartoflerne og fordel osten hen over.
Bagetid: 40 min. Og hviletid ca 15 min.
Jeg serverede kogt hamburgerryg med kogte grøntsager til, men flødekartofler kan også sagtens serveres til fisk eller kylling. 


Kartoffel-porresuppe m. bacon
4 personer:
4 bagekartofler
3 porrer
8 skiver bacon
1 dl. piskefløde
Bouillon terning
(evt. 2 spsk. hakket kørvel eller persille)


Skræl kartoflerne/porrer og skær dem i grove tern. Kog grøntsagerne møre i ca. 20 min (husk at tilsæt bouillonterning i vandet, hvis ekstra smag ønskes).
Skær bacon i små tern og rist dem gyldne på en pande.
Tag lidt af kogevandet fra gryden i en kop (gemmes). Blend grøntsagerne sammen med resterne af kogevandet til en jævn suppe. Tilsæt fløden og kog suppen op. Tilsæt evt. lidt mere af kogevandet til suppen får den rigtige konsistens.
Smag suppen til med salt/peber og server den med ristet bacon, kærlighed og kørvel.
TIP: du kan tilsætte 2 gulerødder (skrællet og i små tern) til grøntsagerne og lad dem koge med. Det giver suppen en flot farve og en let sødlig smag.

2 kommentarer:

  1. Skøøøn blog! Måske du kunne tænke dig at følges?

    Daniellahorsmark.com :)

    SvarSlet
  2. Hej Daniella. Mange tak for den fine kommentar, - du er mere end velkommen til at følge mig her på bloggen! God aften. VH. Rikke

    SvarSlet